سایه سنگین آلودگی بر سر هوای مشهد



کلانشهر مشهد همانند کلانشهرهایی چون تهران، شیراز، اهواز، اصفهان و تبریز با معضلی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و در ادامه روند افزایش جمعیت، افزایش شمار خودروهای شخصی و عدم تناسب خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی با شمار جمعیت این معضل بیش از پیش رخ نمایی می کند و نفس را در سینه شهروندان به شماره می اندازد.
در طول 13 روز گذشته در کنار عدم تغییرات جوی و آب و هوایی در مشهد و پایداری هوا، پدیده اینورژن (وارونگی هوا) نیز در ماندگاری آلودگی در هوای تنفسی و عدم تخلیه آلاینده ها تاثیر بسزایی داشته اما این وضعیت از تردد روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین و موتورسیکلت نکاسته که این امر مستلزم بررسی کارشناسی و جستجوی راه حل واقعی است.

*سهم 70 درصدی خودروها در آلودگی هوای مشهد
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای مشهد 70 درصد است گفت: این امر نشان می دهد مهمترین سیاست و راهکار برای کاهش و کنترل آلودگی هوای مشهد باید در زمینه حمل و نقل و تردد خودروها محقق شود.
محمد عرفانی افزود: روزانه بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو در کلانشهر مشهد تردد می کنند که با توجه به مسافرپذیر بودن این شهر، آمار مزبور در زمان اوج مسافرتها و مناسبت های خاص بسیار بالاتر می رود.
وی اظهار کرد: گرچه تلاش شده بنزین مصرفی در کلانشهر مشهد با استاندارد یورو چهار باشد اما شمار زیاد خودروها و مصرف روزانه میلیون ها متر مکعب بنزین حجم زیادی از آلاینده ها را در هوا تخلیه می کند.
وی گفت: باید فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بین مردم جا بیفتد تا استفاده از خودرو شخصی به صورت موردی و در شرایط نیاز انجام شود.

* تعویض قطعه کاتالیست، اقدام کوچک اما بسیار موثر
عرفانی با بیان اینکه ‘کاتالیست’ قطعه ای است که در مسیر خروج دود از اگزوز نصب می شود تا میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد، افزود: همه خودرو های دارای موتور احتراقی دارای اگزوز هستند که نقش خارج کننده دود حاصل از فرایندهای شیمیایی داخل سیلندر به هوای خارج را دارد.
وی اظهار کرد: ‘کاتالیست’ قطعه ساده و ارزان قیمت است که می تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی گفت: با عبور گازهای آلاینده محیط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های کاتالیست و افزایش سطح تماس و تسریع در واکنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته به دی اکسید کربن و آب که مواد سازگار و مورد نیاز طبیعت هستند تبدیل می شود.
عرفانی با بیان اینکه این قطعه هر سه یا چهار سال باید تعویض شود افزود: این قطعه آلودگی هوا را به یک چهارم کاهش می دهد لذا با نصب آن در اتوبوسها، تاکسی ها و خودروهای سواری و ون می توان بار آلودگی هوا را تا حد بسیار کاهش داد.

*تردد 400 هزار موتورسیکلت در مشهد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به سهم بسیار خودروها و وسایل نقلیه موتوری در آلودگی هوای کلانشهر مشهد گفت: علاوه بر بیش از یک میلیون خودرو، بیش از 400 هزار موتورسیکلت نیز هر روز در این شهر تردد دارد که نیازمند ساماندهی است.
حمید صالحی افزود: قرار بود موتورسیکلت های برقی وارد مشهد شود که هنوز این برنامه محقق نشده است ضمن اینکه قیمت زیاد این موتورسیکلت ها موجب می شود افراد بسیاری توان خرید آن را نداشته باشند.
وی اظهار کرد: تردد زیاد موتورسیکلت ها در سطح شهر با توجه به ترافیک سنگین خودروها در ساعات میانی و پایانی شب می تواند موجب افزایش بار آلودگی هوا شود.

* 18 کانون بحران گرد و غبار
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین تداوم پدیده خشکسالی را از عوامل تشدید آلودگی هوای کلانشهر مشهد ذکر کرد و گفت: وجود کانونهای بحران ریزگرد داخل کشور و در کشورهای همسایه شمالی و شرقی را نیز می توان از عوامل مهم موثر در بروز آلودگی هوای مشهد دانست.
صالحی افزود: 16 کانون بحران گرد و غبار در استان خراسان رضوی وجود دارد که تعدادی از آنها کلانشهر مشهد را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این، 2 کانون گرد و خاک قره قوم در ترکمنستان و کشور افغانستان شهرهای مشهد و سرخس را تحت تاثیر جدی قرار می دهد.
وی گفت: آلودگی هوای مشهد در روزهای اخیر بیشتر مربوط به افزایش ذرات معلق می باشد که از کانونهای بحران ریزگردها در اطراف به حرکت درآمده و این شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

* سنگینی ذرات گرد و غبار با آلاینده ها
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: در چند روز گذشته گرد و غبار مهمترین عامل آلودگی هوای این کلانشهر بوده است زیرا با ورود سامانه کم فشار به استان خراسان رضوی شاهد ورزش بادهای شدید از منطقه قره قوم به سوی مشهد بوده ایم که همین امر موجب افزایش میزان گرد و غبار موجود در هوای مشهد شده است.
وی اظهار کرد: علاوه بر این شرایط جوی و جغرافیایی، وقوع پدیده اینورژن (وارونگی هوا) نیز موجب تشدید آلودگی هوا و عدم تخلیه آلاینده ها در لایه های بالایی جو شده است.
وی گفت: در این میان مردم نقش بسیار مهم و تعیین کننده در کاهش بار آلودگی هوا دارند.
صالحی افزود: نخستین راه کاهش آلودگی هوا ، کاهش استفاده از خودرو های شخصی و افزایش بهره گیری از ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی اظهار کرد: حضور و تردد کمتر در مناطق آلوده و حذف ترددهای غیر ضروری در شهر راه دیگری برای مدیریت و کاهش تخلیه آلاینده ها در هوای شهر است.
وی گفت: شهروندان باید با رعایت برخی اصول از جمله حذف رفت و آمدهای غیرضروری در شهر، کاهش سفرهای درون شهری، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و خودداری از حرکت با وسیله نقلیه تک سرنشین، در کاهش بار آلودگی هوا مشارکت کنند.
صالحی افزود: آسیبها و عوارض ناشی از آلودگی هوا بر تک تک انسانها به ویژه کودکان تاثیر فراوان دارد بنابراین توجه به سلامت آنان امری ضروری است.

* تنفس42 روز هوای ناسالم در مشهد
مدیر مرکز پایش آلاینده ‌های زیست محیطی شهرداری مشهد نیز گفت: از ابتدای امسال تا 15 آبان ماه مردم مشهد 42 روز هوای ناسالم تنفس کردند که نسبت به پارسال افزایش دارد.
رضا اسماعیلی افزود: از مجموع 231 روز گذشته از سال جاری تا 15 آبان ماه 42 روز هوای ناسالم شامل 39 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و سه روز هوای ناسالم برای همه سنین در مشهد ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک روز بیشتر است.
وی با بیان اینکه امسال شمار روزهای دارای هوای پاک نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نصف کاهش یافته است، اظهار کرد: از ابتدای امسال 9 روز هوای پاک در این کلانشهر ثبت شده در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 17 روز بوده است.
وی گفت: گرچه شمار روزهای دارای هوای سالم از 173 روز در سال گذشته به 180 روز در سالجاری افزایش یافته است اما در مجموع سال گذشته هوای کلانشهر مشهد بهتر از امسال بود.
اسماعیلی علت آلودگی هوای مشهد در روزهای اخیر را مربوط به وقوع پدیده وارونگی هوا در ساعات اولیه صبح و پایداری هوا دانست و افزود: پدیده اینورژن موجب می شود تا ارتفاع 2 هزار متری از سطح زمین شاهد ثبات هوا و عدم جابه جایی آن باشیم.
وی با بیان اینکه ذرات معلق با منشاء داخلی باعث آلودگی هوای مشهد طی هفته جاری بوده است اظهار کرد: این ذرات مربوط به بخش حمل و نقل و خودروهاست.
وی با تاکید بر اینکه مردم با رعایت اصولی از جمله استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودرو های شخصی می توانند در کاهش تخلیه آلاینده ها در هوا نقش بسزایی داشته باشند گفت: تغییرات جوی و بارندگی نیز می تواند وضعیت هوای مشهد را بهبود بخشد.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053



انتهای پیام /*










پاسخ دهید